Topic: Ratasuunnittelusta.

Moi!

Esittäisin muutamia kysymyksiä ratasuunnittelua koskien, josko Porista päin löytyisi vastauksia ja ammattitaitoa smile
Suomen lapin paluumuuttajana (Porissa asuin 6 vuotta) ollaan suunnittelemassa Ivaloon täysmittaista 18-väyläistä golfrataa.
Kunta näyttänyt jo vihreää valoa ja paikka on mielestäni leveysasteisiin suhteutettun aika täydellinen. Se, koska konkreettinen rakennushomma alkaa, on vielä vähän auki. Elokuussa saattais olla mahdollista alkaa tekemään, kuitenkin niin, että ens kevääksi avajaiset. Ja sitten niitä kysymyksiä...

1) Millä ohjelmalla olette tehneet väylien opastekylteissä olevat pikkuset ratakartat (ja opastekyltissä olevan)
2) Millä tavalla radan luokitus määritellään? Tarviiko jonkun virallisen tahon käväistä katsomassa rata läpi, tai jopa
suunnittelmassa asiaa paikan päällä? (Ollaan oltu yhteydessä etelän suuntaan ratasuunnittelijoihin, mutta on vielä
epävarmaa alkaako joku kustantamaan ammattimiestä paikan päälle smile ) Olis hienoa saada radalle heti kunnon luokitus, eli tehdä se sitten sillä periaatteella, että "viimisen päälle".
3) Alustavassa ratasuunnitelussa radalle tuli 3x par 5, 3x par4, 1x par 2 ja loput kolmosia... Onko tuohon olemassa jotain
sääntöä, kuinka paljon 18-väyläsellä sais olla vitosia, nelosia, kakkosia jne...?

Siinä ensikysymykset, ehkä lisääkin voisi udella, mikäli teiltä irtoaa vastauksia ja lisää kysymyksiä tulee mieleen smile

En tiiä, mutta tuon toteutuessa olisko kyseessä sitten euroopan pohjosin 18-väylänen? Voin olla väärässäki smile

Re: Ratasuunnittelusta.

Loistava homma, että ratoja nousee! Lähtökohtaisesti ainoa huono puoli kuvailemassasi ratahankkeessa on helvetin pitkä välimatka Porista wink

1) Tähän vastannee Jussi A. meidän osalta tai Meresmaan Jussi omalta osaltaan.
2) Luokitukset ovat tällä hetkellä suuntaa antava (jos puhutaan fgr.fi -sivustosta) järjestelmä, joka pyrkii luokittelemaan radan kokonaisuutena ja tietyn standardin mukaisesti. Luokitukseen vaikuttavat asiat ovat lähtien väylien lukumäärästä aina muihin palveluihin. Opasteet, kunnon tiipaikat, korit jne vaikuttaa myös asiaan. Rataa ei tarvitse kenenkään käydä paikan päällä katsomassa ja arvioimassa, vaan tämän "arvion" tekee itse ratamestari täyttämällä fgr:n lomakkeen radan ominaisuuksista. Toki suosittelen kokenutta ratasuunnittelijaa, joka osaa katsoa myös niitä asioita, jotka ei heti ensimmäisenä juolahda harrastajan mieleen.
3) Mitään sääntöä ei ole olemassa, joten parasta on kuin vain toteutatte parhaan mahdollisen radan kokonaisuutena! Par2 väylät tosin ovat yksilöitä, joita osa harrastajista vieroksuu, johtuen niille ominaiselle lyhyydelle. Toki eroja on myös par-lukeman määrityksillä, joku tekee hiton tiukat lukemat, joku löysemmät.

Vain voitolla on väliä!

Re: Ratasuunnittelusta.

"Mystinen matto?"

Työllistyin puistotoimeen ja emme voineet olla huomaamatta "mystistä mattoa" joka lojuu kirjurissa vähän oudossa paikassa.
Kyseessä siis heittopaikoilla käytettävä paksu vihreä matto.Kun seisot A4:lla ja tsiikaat Porkan suuntaan niin toisella puolella
juovan, nurmikkoalueella pitäisi näkyä rullalla oleva matto.Aikomuksemme oli kuskata se pois mutta tuli muuta hommaa.
Onko kyseessä siis ratasuunnitteluun liittyvä asia vai onko joku ilkivaltaisesti duunannut sen sinne?
Tulevalla viikolla on tarkoitus aloittaa ruohonleikkuu ja matto olisi saattanut mennä epähuomiossa silpuksi.

Re: Ratasuunnittelusta.

Rullalla ei pitäisi olla yhtään mattoa meidän jäljiltä, mutta mattoja muutama on maastossa. Alla jäsenosiosta hieman lainauksia, joka selittänee tilannetta myös:

Möttönen wrote:

Mistä nåitä kiireitä tulee? Hinku olis jo heittämään uustta rataa mutku mutku...
Mite p6 tii? Jaaaaa onko meil muuta lihaksikkaita miehiä lauantaille suunniteltuun (aamupäivä) tiimattojen vaihteluun tai siirtoon meikäläisen pomo oli sitä mieltä et pitäis lauantai aamupäivä viettää luonnonrumalla raumanniemellä sad

Marko wrote:

Koreja siirreltäessä, kerätään maastosta pois viime vuoden parigolfista jääneet matot.

Vain voitolla on väliä!

Re: Ratasuunnittelusta.

mahtaako toi olla parigolfien sm:istä 27 väylän tiimatto?

Taito on sitä kun tuuri muuttuu tavaksi.