Topic: Aloittelijalle neuvoa

Nyt on alkanut jonkinasteinen heittely ja olisi kiva kuulla jonkun kokeneemman neuvoja siitä millasia kiekkoja kannattaa ensin ostaa. Prismasta hain suht. edullisesti ekan, joku discraft mid-range buzz pörriäisen kuvalla varustettuna.

Jonkunlainen pitemmän matkan lautanen tarvis varmaan pian hommata, eli mistä/millanen... Onko nuo Hong Kongin kiekot mistään kotosin? Ainakin tuntuu halvemmilta, kuin muualla. Kuvastoon linkki tässä (sivu 4). Innova on valmistaja... josta tuli mieleen, että mikä valmistaja on "paras"?

Kannattaako tuolta honkkarista siis hakea vai saako jostain paremman kun maksaa muutaman euron lisää. Ja onko jotain ns. pro-pelaajien 'yleiskäytäntöjä' P ja A radoilla, että tietty kiekko tiettyyn heittoon. En onnistunut tällasia ohjeita täältä foorumilta löytämään.

Näkymisiin

Last edited by Jopo (05.05.2010 21:59:55)

Re: Aloittelijalle neuvoa

Tervetuloa hienon lajin pariin!

Valmistajilla ja kiekkojen laadulla ei ole oikeastaan mitään eroa, osti sitten Innovaa, Discraftiä, Discmaniaa tai Latitudea, muutamia mainitakseni. Kaksi ensimmäistä ovat suurimmat kiekkovalmistajat ja niiden kiekkoja on ehkä helpoin löytää.

Jos vaikka Innovaa ostaa, niin kiekoista eri muoveilla on jonkin verran eroa. DX on nopeimmin kuluva ja halvin (ei kestä esim puuosumia kovin paljon). Sitten on Pro-muovi, joka on hitusen kestävämpi kuin DX. Champion kestääkin jo sitten isältä pojalle, mutta varsinkin sadekelillä tahtoo ainakin itsellä vähän lipsua kädestä. Star on yhtä kestävää mutta vähän "tahmeampaa", joten ei lipsu niin pahasti märällä kelillä. Itsellä muutamaa poikkeusta lukuunottamatta Innovan lätyt ovat star-muovia, mutta lajia aloitellessa ja sopivia kiekkoja etsiessä halvemmat muovitkin ovat ihan hyvä vaihtoehto. Alkutaipaleella ja heiton kehittyessä itselle sopivat kiekot kun vaihtuvat melko taajaan.

Kiekkomalleja etsiessä kannattaa suunnata alussa katseet mahdollisimman alivakaisiin. Tälläiset kiekot lentävät ainakin alussa pisimmälle, eivätkä kurvaa heti maahan kuten ylivakaammat mallit. Tuo sinun ostamasi Buzzz on hyvä lähestymiskiekko ja toimii myös jotenkuten aloittelijalle, mutta siinäkin alivakaampi malli vaikkapa Innovan Stingray voisi olla vielä toimivampi ihan alussa. Draivereista voisin suositella Innovalta esim Leopard tai Valkyrie, mutta draiverit ovat jokatapauksessa hieman kinkkisempiä heittää kuin hitaammat kiekot (putterit ja midarit). Suosittelenkin alussa opettelemaan mahdollisimman paljon putterilla heittämistä, jota heittäessä oppii hyvin laittamaan riittävästi spinniä kiekkoon.

Tule ihmeessä myös esim seuran viikkokisoihin, jossa meininki on rentoa ja vinkkejä sekä kiekoista että heittotekniikoista jaellaan auliisti.

Last edited by Markus (05.05.2010 22:52:16)

"play for show, work for dough" -Lloyba

Re: Aloittelijalle neuvoa

Tervehdys

Mulla taas ylivakaat on toiminu alusta asti parhaiten,onkohnan sillä merkitystä että heitän forella?
Discraftilta usemapi toimii hyvin innovalta teebird,wraith,groove ja xcaliber
Tuollaisen Buzzin tarttis hakee ,mulla oli joskus sellainen ja pidin siitä.
Aloitin viime kesänä ja suht hyvin kehityin siin kesän mittaan ,ny talven jälkeen oon yhden kierroksen heittäny (molemmilla) ja tulos oli viime kesän normi luokkaa eli pikkasen viel talven jöljiltä hakusessa.
Lähestymiskiekkoja ja noit leopradeja yms en oo saanu lentämään joten jokaisen tarttee vaan ite kokeilla ja hekee ne sopivat.
Boss lentää hyvänä päivänä joten kuten:S

JH

Re: Aloittelijalle neuvoa

Forumille on kerätty pientä listaa heittäjien bägien sisällöistä:
http://mustavaris.com/keskustelu/viewtopic.php?id=475

Aloittevan pelaajan on hyvä pitäytyä muutamassa kiekossa/mallissa ja hakea tekniikkaa kuntoon, ennen kuin lähtee "hifistelemään" suurella kiekkovalikoimalla. Liian suuri määrä eri tavalla käyttäytyviä kiekkoja sekoittaa pelaajan pään, eikä tule niin helposti opittua niitä omia vahvuuksia heittämisessä. Puttereilla heittotekniikan opettelu on todennäköisesti se nopein vaihtoehto, mutta alussa se vaatii kärsivällisyyttä enemmän.

Jos minä päättäisin aloittelijan "bägin" sisällön se voisi olla hyvinkin vaihtoehtoisesti joko DiscManialta: CD + MD + P2 tai Innovalta: Valkyrie + Mako + Aviar. Discraftin valikoimaa en tunne riittävän hyvin, joten mainitsen vain lähestymiskiekoista sen Buzzzin.

Tuollaisella setillä heittämisen opettelu on melko "varma" reitti, eikä pahoja "yliampumisia" tapahdu. "Yliampumisella" tarkoitan aloittelijan himoa ostaa isojen poikien lentokone (lue: esim Innovan taulukoinnin mukaan yli 9 nopeusluokan kiekot), joka mainospuheissa on pituuskiekko #1. Faktaa on kuitenkin näiden kohdalla se, että näitä kiekkoja pitkälle heittääkseen, pitää omata heitto"voimaa" melko tavalla, jotta nämä kiekot lentävät eri flychartien kertomalla tavalla.

Kun treenaamista haluaa viedä pidemmälle, henkilökohtaisesti suosittelen ostamaan samoja, jo bägistä löytyviä kiekkoja useampi kappale. Tällöin voidaan heittää esim 3 avausta samalla kiekolla ja saadaan seurattua omasta tekniikasta hyviä ja huonoja puolia. Toistaminen on tie tasalaatuiseen heittoon.

Lisätäkseni hieman Markuksen viikkokisamainostukselle pohjaa: viikkokisoissa saat varmasti heittovinkkejä kokeneemmilta heittäjiltä + pääset seuraamaan muiden tekniikoita ja "apinoimaan" niitä.

ps. sen verran sekava teksti tais tulla ettei kannata sekoittaa päätä lukemalla big_smile

Vain voitolla on väliä!

Re: Aloittelijalle neuvoa

32:n vuoden kokemuksella (kivaa tää henkeselien paukuttelu wink) suosittelen ekaksi kiekoksi vakaata lähestymiskiekkoa. Vakaalla tarkoitan sitä, että se säilyttää asentonsa pitkälti samana koko heiton ajan. Tällaisia ovat mm. Innovan Shark ja Discmanian MD1. Innovan Mako lienee samanmoinen, mutta  siitä mulla ei ole omakohtaisia kokemuksia.
Tällaisella kiekolla voi hyvin alkuun heitellä kaikki heitot. Samalla oppii tuntemaan hyvin kiekon ja sen käyttäytymisen. Aloittelijan ei kannata hankkia aluksi montaa kiekkoa, koska kuukauden päästä ei osaa heittää niistä vielä ensimmäistäkään. Tyvestä puuhun!

Yleisesti kiekoista:
Oikeakätisessä rystyheitossa, kaikki kiekot heiton loppuvaiheessa, kun kiekosta rupeaa vauhti loppumaan, sakkaavat vasemmalle.
Ylivakaat kiekot siis kaartavat voimakkaammin vasemmalle ja alivakaat oikealle. Jottei homma menisi liian helpoksi, tähän vaikuttaa vielä mm. heiton voimakkuus. Esim. tosi löperöllä heitolla, alivakaakin kiekko sakkaa vasemmalle.

Painoista:
Golfkiekkojen painot vaihtelevat noin 150:stä 175:een grammaan. Mitä painavampi, sen ylivakaampi. Nuorille miehille suosittelen ekan kiekon painoksi 160-165g. Naiset ja lapset voisivat aloittaa jopa 150 grammaisella.
Kun olin nuori ja kaunis heittelin 175 grammaisilla kiekoilla. Nyt kun ikää karttuu ja voimat hiipuu, hivuttaudun painoissa vaivihkaa kevyempiin. Tuulikiekkoina on edelleen 175 grammaisia. Tuulella siis painavampi kiekko, jota tuuli ei riepota niin helposti.

Kuluminen ja lisää kummallisuuksia:
Kiekkojen kuluessa ne muuttuvat alivakaammiksi. Esim. itselläni on lähestymiskiekkoina Milleniumin Aurora MS kiekkoja kolmea eri kuluneisuusastetta - sama kiekko, mutta iän myötä eri ominaisuudet.

Uusi laite testiin:
Areena on hyvä harjoitus ja testialue. Hankkiessani uuden kiekon, menen heittämään sitä ensin isolle kentälle. Heitän erilaisia heittoja myötä- vasta- ja sivutuuleen, jolloin opin kiekon ominaisuudet. Radalla ei pääse välttämättä opettelemaan kiekon ominaisuuksia kunnolla.

Tervetuloa radalle ja mukaan! Kertoillaan siellä lisää. smile

Marko Timonen

Re: Aloittelijalle neuvoa

Haastava keli:
Lisätään edellisiin, että tuulikiekkona (varsinkin vastatuuleen) toimii ylivakaa kiekko paremmin. Jos draivi ei ole täysin kunnossa kiekon lähtökulmineen ja spinneineen (kiekon pyörimisnopeus), niin myrskysäällä voi draiveria paremmin toimia ylivakaa lähestymiskiekko kuten Roc.

Oikealle ja vasemmalle (annukka ja hyseri), vasenkätisellä päinvastoin:
Ei liian ylivakaa eikä liian alivakaa kiekko kaartaa sekä oikealle että vasemmalle ja menee suoraan, kunhan heitto on oikeanlainen ja sopivan tehoinen. Draiverit ja mid-driverit sakkaavat varsinkin annukoissa heiton loppuvaiheessa puttereita ja midareita enemmän.

Midarina minulla oli vallan mainio Discraftin Buzzz, kunnes heitin sen jokeen. Valikoimiini se löytyi vasta pari vuotta sitten. Tutustumisen arvoinen kiekko on myös Latituden Spike, joka sopii ainakin omaan käteen mukavasti. Sillä onnistuu lähestymiset ja puttaukset.

Markuksen mainitsemaa (nykyistä) Innovan Stingraytä en suosittele kenellekään, kamala pitää kiinni. Itselläni oli vuosia sitten stingray ns. oikealle kaartavana kiekkona, mutta se olikin aikaisempaa mallia. Joten lähes käyttämätön uusi stingray on hyllyssäni testattavaksi, koska en halua sillä heittää.

Tämmöset tarinat yli kymmenen vuoden kokemuksella (josta ei ole minulle mitään hyötyä). Eikä ole henkseleitä, joita paukuttaa.

Re: Aloittelijalle neuvoa

Oho. Tulipas nopeasti kattavia vastauksia. Näillä ohjeilla voikin tänään suunnistaa kauppaan ostamaan pari kiekkoa lisää. Kiitos teille!

Re: Aloittelijalle neuvoa

Ja kun lähtee radalle, on hyvä kerrata opastetauluista turvallisuus,- ja kohteliaisuussäännöt. Ja opettaa kavereille kans! smile

-Anna

Re: Aloittelijalle neuvoa

Tervehdys

Viel ottaisin esille sen että kun ostin noit suositeltuja "aloittelijan" kiekkoja niin ne karkas multa voimakkaasti vasemmalle ,johtunee siitä että heitän kämmenpuolelta?
olen rystyheittoakin kokeillut mutta se ei toimi:(
Sitten hommasin innovalta sen esitteen vasemmassa laidassa tai lähellä keskustaa olevia kiekkoja ja ne on toiminut hyvin ,tai no saan ne ainakin sinne päin mihen haluan:s

Minun ykkösharrastus on lennokit joten minulle on tärkeää että kiekko lentää kauniisti ,siis vaikka se rollais yhtä pitkälle kun normi heitto en ole siihen tyytyväinen.
Harjoittelua teen kuten tuossa yllä eli käyn aina ennen kierrosta heittelemässä siin areenalla "lämmittelyjä"

Jotenkin pidän kynnystä lähteä viikokisoihin liian korkeena

Ens viikonloppuna otan kiekot mukaan euran reissulle siellä vesi- ja ex lentopalloilija haluaa kokeilla:)

Oikeastaan tuo radan kierto on vaan hyvä syy ulkoilemiseen kun on joku päämäärä ja onhan tuo hauskaa ja haastavaa touhua ,kun lisäksi porissa on loistavat harrastusmahdollisuudet lähellä keskustaa:)
Ja onhan se hienoa jos pääsee radan ympäri hyvällä tuloksella (mulla joku +5->)

JH

Re: Aloittelijalle neuvoa

Kämmenheitto eroaa rystyheitosta parilla melko olennaisella seikalla. Ensinnäkin lähtönopeutta on kiekolla helposti enemmän ja toisaalta spinniä vähemmän. Nämä aiheuttavat yhdessä sen, että kämmenheittoa varten monet suosivat ylivakaampia kiekkoja (minä mukaanlukien). Spinni (eli kiekon pyörimisnopeus) suhteessa kiekon lähtönopeuteen on heitossa erittäin kriittinen ja esim putteria on todella vaikea heittää, jollei saa kiekkoon kunnon spinniä. Mitä enemmän spinniä suhteessa lähtönopeuteen sen suorempaan ja pidemmälle kiekot lentää, riippumatta kiekon ominaisuuksista. Kovan spinnin etu tulee ehkä parhaiten esille tuulisella säällä, jolloin kiekot eivät ole ihan niin herkkiä jäämään tuulen armolle. Tämän ongelman taitaa tunnustaa kaikki kovat kämmenheittäjät. Kämmenellä spinniä ei vain ole mahdollista saada niin paljon kuin rystyltä.

Molemmat heitot kuitenkin on hyödyllistä osata ja monelle aloittelijalle kämmenheitto on se luontevampi vaihtoehto tutumman liikkeen ansiosta. Rystyheittoa kannattaa kuitenkin sitkeästi treenata, niin jonkin ajan päästä huomaa, miten hienosti oikeasti tuota kiekkoa voi liidättä. Suomessa taitaa olla tasan yksi pelaaja, joka heittää kämmenellä suotuisissa olosuhteissa yli 150m (kyseessä eräs entinen keihäänheittäjä). Rystyltä vastaavaan pystyy varmaan parikymmentä pelaajaa eikä siihen tarvita edes keihäänheittäjän fysiikkaa.

Viikkokisoihin kannattaa ehdottomasti tulla paikalle kokoontumaan yhteen samanhenkisten ihmisten kanssa. Mitään suorituspaineita ei kannata ottaa ja myös keskiviikon viikkokisojen ollessa kaikille täysin ilmaiset, ei rahallisia paineitakaan ole. Mukaan vaan rohkeasti, yksin heittämällä ei oikeasti kehity ollenkaan niin nopeasti!

"play for show, work for dough" -Lloyba

Re: Aloittelijalle neuvoa

jh2392 wrote:

Jotenkin pidän kynnystä lähteä viikokisoihin liian korkeena

Mikä tämmöisen kynnyksen aiheuttaa? Tuloksia voi katsoa täältä: http://mustavaris.com/keskustelu/viewtopic.php?id=500 .

Markus on oikeassa: mielestäni kisoissa ja viikkokisoissa (tarkemmin sanottuna viikkoheittelyissä) varsinkin aloittelijat saavat varmasti enemmän irti, kuin mistään internetin syövereistä. Ei ne viikkokisoissa kovaa tulosta heittävät pure, vaikka heiltä neuvoa kysyy. Joku voi katsoa pitkään, mutta moni neuvoo auliisti.

Re: Aloittelijalle neuvoa

Jepjep..yksi tämän lajin hienoimpia piirteitä on se, että voi mennä nykimään vaikka maailman ykköseksi reitattua pelaajaa hihasta ja kysymään neuvoa eikä varmasti jää ilman. Viikkokisoissa ja muissa yhteistapahtumissa ei varmasti jää ilman neuvoja, vaikkei niitä huomaisi/kehtaisi edes kysyä. Joskus opastusherkkyys voi olla jopa hieman turhauttavaa, kun viimein luulee jotain osaavansa smile

"play for show, work for dough" -Lloyba

Re: Aloittelijalle neuvoa

Viikkokisoihin kannattaa (ja lajia pelata yleensäkin) tulla mentaliteetilla: Minä vs. Rata. Seuraat omaa tekemistä radalla ja kehityt, koska itse olet itsesi paras mittari.

Minä vs. Muut -ajattelu luo vain turhia paineita omaan pelaamiseen ja lähes poikkeuksetta tuottaa huonomman lopputuloksen.

Vain voitolla on väliä!

Re: Aloittelijalle neuvoa

Jussi nostatko tämän topicin stickyksi. Tämä on erittäin hyvä ohjenuora kaikille heittelystä kiinnostuneille.

Re: Aloittelijalle neuvoa

Jep. Kävi kyllä mielessä, että tästähän saisi suoraan sisällön esim. infotauluun.

Re: Aloittelijalle neuvoa

Itse heitän kaikki heitot totutulla tavalla eli rystyllä (oikea käsi). Ekoilla heitoilla melko usein kiekko lähtee liian ylös ja kääntyy enemmän tai vähemmän, niin että alapuoli on vasemalle. Eli siinä käy sitten niin, että kiekko tulee varmaan puolen matkaa aina takaisin siitä missä se ensin käy smile

Noh, vähän jo parantunut tilanne, mutta ilmeisesti tarvin alivakaamman kiekon. Lähden tästä nyt kaupan kautta heittelemään. Valkyrien taidan ostaa nyt ainakin ja ehkä sitten vielä tollasen Makon!

Re: Aloittelijalle neuvoa

Liian ylös lähtenyttä heittoa voi kutsua termillä nose-up. Eli kiekon etureuna/kärki on kädestä irotessa korkeammalla, kuin perä. Tällöin kiekko "haukkaa" ilmaa alleen ja nousee korkeuksiin rajusti hidastuvalla vauhdilla. Joten: heitto joka lähtee hieman kärki alempana ja liito on suoraviivaisempaa, yllättäen päätyy pidemmälle, eikä palaaa takaisin.

Ilmainen vinkki karsimaan nose-uppeja: pidä kiekko koko vedon ajan samalla korkeudella ja huolehdi hyvästä "saatosta" (älä pysäytä käden liikettä heti kiekon irrotessa kädestä, vaan anna käden jatkaa matkaa luonnollisesti)

Vain voitolla on väliä!

Re: Aloittelijalle neuvoa

MikeJones wrote:

Viikkokisoihin kannattaa (ja lajia pelata yleensäkin) tulla mentaliteetilla: Minä vs. Rata.

Tai sitten toinen vaihtoehto on että Minä vs. Minä .. Eli yrittää aina pestä omia tuloksia. big_smile

Elias M

Re: Aloittelijalle neuvoa

Elzux wrote:
MikeJones wrote:

Viikkokisoihin kannattaa (ja lajia pelata yleensäkin) tulla mentaliteetilla: Minä vs. Rata.

Tai sitten toinen vaihtoehto on että Minä vs. Minä .. Eli yrittää aina pestä omia tuloksia. big_smile

Viime kierroksen tulos on historiaa, sitä ei saa enää muutettua. On olemassa juuri se heitto mitä pelaat juuri siitä paikasta, johon edellisellä heitolla heitit. Turha miettiä edellisiä omia suorituksia, vaan "elää hetkessä".

Vain voitolla on väliä!

Re: Aloittelijalle neuvoa

MikeJones wrote:
Elzux wrote:
MikeJones wrote:

Viikkokisoihin kannattaa (ja lajia pelata yleensäkin) tulla mentaliteetilla: Minä vs. Rata.

Tai sitten toinen vaihtoehto on että Minä vs. Minä .. Eli yrittää aina pestä omia tuloksia. big_smile

Viime kierroksen tulos on historiaa, sitä ei saa enää muutettua. On olemassa juuri se heitto mitä pelaat juuri siitä paikasta, johon edellisellä heitolla heitit. Turha miettiä edellisiä omia suorituksia, vaan "elää hetkessä".

Parempi on heittää parempia tuloksia kuin polkee paikoillaan ...

Elias M

Re: Aloittelijalle neuvoa

Jopo: Kuulostaa myös siltä, että voit tarvita spinniä enemmän heittoon. Jos siis pohja/alapuoli osoittaa vasemmalle, vaikka oikealle rystypuolella heität. Tai sitten sinulla on jo liian alivakaa lätty. Tai sitten heität sen annukkana eli tasapaino on liikaa oikealla tai heittokäsen kyynär liikaa ylhäällä.

Tosiaan draivissa saa kuvitella, että kiekko kulkee pöydän pintaa pitkin suorassa linjassa suoraan takaa eteen ja vielä rinnan korkeudella. Kokemus tietenkin myös muuttaa tuota heiton kulkua, mutta tuosta on hyvä lähteä.

Lähtöasentohan on sellainen, että kiskot kuvitteellista köyttä vasemman kyljen osoittamasta suunnasta. Paikalta heittäen tassujen kärkien kautta kulkee linja, joka osoittaa suoraan korille tai paikkaan, jonne kiekko heitetään.

Re: Aloittelijalle neuvoa

Tervehdys

Kiitos Markus smile tuossa tul vastauksia moneen mielessä pyörineeseen juttuun

Jossakin vaiheessa en saanu kiekkoa lenätämään edes sitä vähää mitä ny ja ihan mutu metodilla lisäsin spinniä siihen joka paransi sitä heti.
Tarttis ilmeisesti sitten rystyä alkaa opettelemaaan

Onko keskiviikon kisoja kesäkuussa ,sitä ennen en sinne silloin pääse

JH

Re: Aloittelijalle neuvoa

Elzux wrote:
MikeJones wrote:
Elzux wrote:

Tai sitten toinen vaihtoehto on että Minä vs. Minä .. Eli yrittää aina pestä omia tuloksia. big_smile

Viime kierroksen tulos on historiaa, sitä ei saa enää muutettua. On olemassa juuri se heitto mitä pelaat juuri siitä paikasta, johon edellisellä heitolla heitit. Turha miettiä edellisiä omia suorituksia, vaan "elää hetkessä".

Parempi on heittää parempia tuloksia kuin polkee paikoillaan ...

Mä ohjastaisin pelaamaan rataa vastaan lähes aina. Jos tuijottaa tuloksii ja tiedostaa kierroksen aikana tarkan tuloksen missä menee ja paljonko on "Jäljessä enkasta" niin yhdeksän kertaa kymmenestä menee metsään.

Mä oon vasta reilut puolitoista vuotta kiertänyt kisoja aktiivisesti, mutta välillä päässyt pelaamaan todella hyvienkin pelaajien kanssa (parin eri EM:n ja yhden MM:n) ja kyllä niistä on huomannut, että rataa vastaan pelaavat, tai ainakin yrittävät sitä vaikka olisikin huono kierros menossa ja ajatukset väärissä asioissa.

Heit lujempaa!

Re: Aloittelijalle neuvoa

jh2392 wrote:

Jotenkin pidän kynnystä lähteä viikokisoihin liian korkeena
JH

Kiinnostaisko alkeiskurssi ? smile

Marko Timonen

Re: Aloittelijalle neuvoa

jh2392 wrote:

Jotenkin pidän kynnystä lähteä viikokisoihin liian korkeena
JH


itellä vähän sama homma

Taito on sitä kun tuuri muuttuu tavaksi.