Topic: Pro-radat

Tulipa käytyä 6 päivää nakkelemassa lätkää Skellefteåssa. Aivan sairaan upea rata - erityisesti musta lenkki (svarta slingan). Jos liikutte lähelläkään kyseistä kaupunkia niin menkää ehdottomasti testaamaan. Päivämaksu on 50kr (kurssista riippuen 4-5 euroa) ja itse lasken sen ilmaiseksi. Rata on tehty suurimmaksi osaksi metsään, mutta se ei ole sukuakaan suomen metsäradoille. Keskelle metsää on hakattu esim. isoja alueita jotka on vielä nurmetettu.

Kävin lisäksi Luulajassa heittämässä Serpent Hill radan. Rata on ilmainen "metsärata" joka ei myöskään ole sukua suomen vastaaville. Aivan älyttömän upeita väyliä ja pohjoisen pojan makuun kivasti sääskiä. Kannattaa etelän pojan ottaa myrkkyä mukaan smile

Molemmat ovat luokitellut pro-radoiksi, mutta ero suomen pro ratoihin on mielenkiintoinen. Ruotsalaiset tuntuvat suosivan pro-ratoja, jotka ovat haastavia ihan toisella tavalla kuin suomen pro-radat. Itsekin (lähes) kaikki suomen pro-radat kiertäneenä olen huomannut, että suomessa pro-rata tarkoittaa pitkiä väyliä. Ja usemmiten vieläpä avoimia. Eli pro on se joka saa kiekon lentämään mahdollisimman kauas. Ei-niin-proolle radat tarjoavat huomattavasti vähemmän nautinnon hetkiä.

Ruotsalaiset ovat tehneet asiat ihan toisella tavalla. Isosta kädestä on tietenkin hyötyä myös ruotsalaisella pro-radalla, mutta käden osuus on pienempi. Tarkkuus on huomattavasti tärkeämmässä osassa. Kaikilla isoa kättä vaativilla väylillä tarvittiin aina myös tarkka heitto. Kymmenen asteen kulmavirhe rankaisi välittömästi - useimmiten riitti 3-5 astetta. Väylät olivat kuitenkin kapeimmistakin kohdista mukavan leveitä, ainakin minun makuuni. Pitkät par 4-5 väylät olivat useimmiten 2-3 osaisia. Ensin piti päästä tiettyyn paikkaan, sitten seuraavaan ja niin edelleen. Eli tarkkuus oli suuressa roolissa. Ja vaikka puhutaan metsäradoista niin lätty metsässä ei tarkoittanut sitä, että pari heittoa jouduit uhraamaan sieltä pois tuloon. Outteja oli todella vähän ja ne olivat selvästi erittäin tarkkaan mietityt.

Lisäksi ratojen paritus oli todella tiukka. Ruotisssa näytetään lähdetyn liikkeelle siitä, että par on ihannetulos, johon pystyvät vain parhaimmat. Par-kakkosia löytyi molemmilta radoilta useita. Itseäni tämäkin seikka miellytti sillä olen vahvasti sitä mieltä, että keskiverto pelaajan ei pitäisi mitään alle parin tuloksia nakella. Enkä nakellut matkallani kertaakaan. Näinhän se on golfissakin - vain huiput pelaavat ratoja parin tai sen alle.

Jäi sellainen fiilis, että svedupellet ovat tämänkin asian hoitaneet meitä finskejä paljon paremmin. Toisaalta he ovat olleet lajin parissa (tosissaan) paljon meitä kauemmin. Minä ainakin toivon, että meidänkin radat kehittyisivät mainittuun suuntaan sillä niitä on paljon mukavampi heittää. Toisaalta jos heittäisin 200m siivuja niin voishan se olla kivempaa mennä avointa leveää reittiä kohti koria... ja tarvitaanko sitä koriakaan?

- Kärpät -

Re: Pro-radat

Hyvältä kuulostaa (kateellisena opettajan pitkille kesälomille mad )

Jep, ei "heinäpellolla" heittelemisessä ole mielestäni mitään mieltä. Rata/väylät eivät tarvitsisi älyttömän isoja peli-/varoalueita, jos niistä tehtäisiin tarkkuutta vaativia nakkeluväyliä. Varsinkin vakioradoille ei saisi tehdä luonnottomia viiva-ob-rajoja vaan toteuttaa "haitat" esim. puilla, puskilla tai vastaavilla. Vaikka kunnon pajukosta on aivan paska pelata, niin eikös se vastaisi normigolffin karheampaa karheikkoa (vaikkei tätä lajia tarvitse siihen välttämättä edes verrata).

Esim. Nokialla oli mukava heitellä metsäväylillä ja viidellä "irrallisella" väylällä, joiden läheisyydessä oli OB-rajoja hyvin vähän. Avoimille paikoille oli pakon sanelemana tehty haastavat luonnottomat OB:t.

Kertomuksen perusteella esim. P2:n turhat pajut voisi harkiten poistaa "portin jälkeiseltä väylältä" tai edes karsia vähän.

Mikä oli tuo mukavan leveän väylän leveys metreissä heidän mittakaavassaan?

Re: Pro-radat

Itseä viehättää lajissa tarkkuus ja nimenomaa tämä "golf"-aspekti. Lötää on kiva liidättää hiton pitkälle pellolla, mutta itseä se ei napostele. Pitkät heitot itsessään on jees, mutta "silmät kiinni ja sinne päin" -mentaliteetillä tämä laji ei kehity, vaikka nykyiset nopeat lentokonekiekot siihen antaisi edellytykset.

Nokian rata kokonaisuutena yksi parhaista, ellei paras pelaamani. Hieman tukkoisempi kuin esim European Open -rata, jossa enemmän puistoa ja myös enemmän ob-viivaa. Ob-viiva ei silti automaattisesti tarkoita huonoa väylää. Toki olisi hienompaa, että väylä itsessään rajaisi ob:n esim puulinjalla tms, mutta heittojen variaatio muuttuisi myös täysin. Aukealla väylällä, jossa ei puustoa tms, esteitä ole, lötää voi liidättää täysin eri lentorataa, kuin taas "tukkoisella" väylällä, mutta samalla vaatien vastaavaa tarkkuuttaa laskeutumispaikalle. Esimerkiksi otettakoon väylät 9 ja 13 Nokialta. Ysin avaaminen ilman ob-linjaa muuttuisi ihan täysin (kiinteällä radalla ei ole vasemmalla outtia). Tässä kohtaa mahdollisimman pitkää avausta hakemaan ja jatkopaikaltakin vain surutta mäntyjen sekaan. Nyt ob-linja vaatii heittäjää (varsinkin oikeakätistä) harkitsemaan tarkasti heittonsa ja mahdolliset riskit. Tällä väylällä hyvän jatkopaikan saavuttaminen oli tärkeää. Keskikohdan ob-rajaus jakaa mielipiteitä, mutta taisi kisoissa erottua tyhmät ja ajattelevat pelaajat toisistaan. big_smile Väylän 13 profiili taas hieman eri: avaukselle on tilaa ja saat heittää varmistellen keskelle väylää, napauttaa lähärin mukille ja nostaa kolmosen koriin TAI voit avata riskillä oikealta tai vasemmalta, yrittäen mahdollisimman pitkää siivua korin juurelle ja korttiin joko kakkosta tai kolmosta. Väylän luonteeseen kuului myös rankahko tuuli, jota ei metsästä löydy. Ei mielestäni paskaa!

Onko hallitseva päävaris käynyt testaamassa Sappeen rataa? Jos on, niin olisi hieno tietää eroavaisuudet vs. hurrila. Sappeelta löytyy mielestäni kuvaillun mukaista väylää, tosin monivaiheisuus ei ole siellä isossa osassa. Nurmeakaan sieltä ei löydy.

Par-keskusteluun en halua lähteä mukaan, mutta kerrotaan nyt kuitenkin mielipide, ettei par2-väyliä saisi olla mielestäni lainkaan. Toisaalta myös ihan sama mitä siinä kyltissä lukee, kun omat heitot sen tuloksen määrittelee smile

Jussi, P2:sta pitäisi karsia, vaikka vaivalla saatiin edes jotain tukkoisuutta radalle. Varsinkin kun P8 on karsittu kaupungin toimesta ns onnettomaksi ja P3:lla vatipäät tekevät omaa harvennustyötä!

Vain voitolla on väliä!

Re: Pro-radat

Itse pidän Sappeen radasta juuri noiden, mielestäni hyvin suunniteltujen, par 4 väylien takia ja tarkkuutta vaativien par 3 takia. Olisi kiva kuulla hallitsevan mestarin vertailu Ruotsin, oi niin mahtavien, pro-ratojen ja Sappeen välillä.

Mielestäni siisteintä koko rispiigolffissa on lättänän lätyn katselu kun se lentää ilmassa kohti kohdetta. Vielä hienompaa kun tämä lätty lentää ahtaassa tilassa kohti kohdetta. Tietysti tärkeää on myös, että radalla voi ihailla lättänää lättyä tukkoisessa metsässä ja välillä vähän aukeammallakin alueella.

Ja jos jäi epäselväksi mitä tarkoitan lättänällä lätyllä niin tietenkin sitä kun kiekko on irronnut kädestä ja se lentää ilman turhaa väpätystä kauemmas heittäjästä big_smile

Heit lujempaa!

Re: Pro-radat

Luleån sääskimetsä ja Skellefteån pelkkämetsä olivat keskimääräiseltä sisääntuloaukoiltaan leveydeltään noin 8-12m. Aukot olivat 40-90m päässä. Välillä aukosta piti mennä hyzer-tyyppisesti, välillä annukalla ja välillä takaisintulemattomalla annukalla (vai mikä lie virallinen nimi heitolle joka ei koskaan tule takaisin?). Ja toki pitää muistaa, että ainakin Skellefteån perusradalla oli ainakin 2 ihan paskaa reikää. Itse olisin vääntänyt vaikka väkisten ne erilaisiksi. Ne olivat ahtaita kuin papin pöksyt 5v pappisseminaarin jälkeen. Toki niistäkin sisään pääsi (siis väylistä), mutta ei se edes tuonut hyvää fiilistä.

Sappeessa olen käynyt kerran ja tykkäsin radasta kovasti. Siitä on kuitenkin sen verran aikaa, että ihan tarkkaan en muista enää rataa. Siitä olen kuitenkin varma, että svarta slingan hakkaa Sappeen 9 parasta väylää mennen, tullen, palatessa ja vielä sama 3 kertaa.

Jussi, Jussi - kesäloma kestää sinullakin vähintään 6 päivää smile

Mikolle vähän vittuilua - niin kauan kun sinun kaltaisia riittää niin ratojen parituksia ei saada kuntoon. Pitäsi varmaan sitten noudattaa Amerikan mallia, koska sieltähän tämä laji kuitenkin lähti. On olemassa vain par 3 väyliä ja sillä hyvä. Ja jollei voi olla par 2 väyliä niin sitten pitää poistaa esim. kaikki lyhyet, vähääkään avoimet alle sadan metrin hyzer-väylät.

- Kärpät -

Re: Pro-radat

MikeJones wrote:

Par-keskusteluun en halua lähteä mukaan

Muista, mitä kirjoitit edellä wink