Topic: "paras" kiekko yms. vääntöä ja kääntöä!

Iltapäivää arvon varekset!

Avasin ketjun aiheesta josta varmasti saadaan keskustelua aikaiseksi.

Itse kaipaisin mielipiteitä ja eritoten faktoja koskien kiekkojen muoveista Champion vs. Star nyt lähinnä ja mitkä kiekot kannattaa sinne kassiin hommata.


Rupeaa kyllästyttämään kantaa niinkin kirjavaa valikoimaa kassissa mitä itseltä tällähetkellä löytyy. (Discgraftia,innovaa(champion ja dx), millenium (omegaa)) Tietysti löytyy kiekkoja hienojen nimien ja värienkin perusteella, eli on oikealle ja vasemmalle lentävää ja vaikka mitä rollerii!

Sitten kiekot jotka itse olen ajatellut pitää/hankkia:

Sidewinder 173-174gr. 2-3kpl (Tämä löytyy 1kpl jo kassista championmuovisena ja hyväksi todettu!!) mut olisko Star parempi?

Wraith 173-174gr. 3kpl (Näitä ei kassista löydy, mutta oon kuullu et hyvä kiekko on!! big_smile ) Champ. vai Star?

Firebird 175gr. (tämä löytyy Champ. hyväksi todettu tiettyihin tilanteisiin.) Champ. vai Star?

Coyote 176gr. ( tämä löytyy Champ. hyväksi todettu.) Champ. vai Star?

Omega SS 17? gr. 3kpl (tällainenkin löytyy 1kpl, todella hyvä putteri)

Mutta mutta

Entäs olisko Aviar sittenkin parempi vai ei? Star ilmeisesti? Jos Aviaariin päätyy niin kojootti varmaan lähtee pois.

Kaapin pohjalle menee kassista pieni määrä  kiekkoja joita ei kannata tässä edes mainita "varalle".

Eli tarkoitus olisi kaventaa kiekkojen "mallit" muutamaan erilaiseen, useampi samanlainen ja niillä treenata kiekot tutuiksi.

Championeilla oon heitelly ja tuntuma siihen muoviin on ihan hyvä ja tuntuu hyvältä heittää. Star vois olla kanssa hyvä vaihtoehto, hinnat samat joten sillä ei vaikutusta. Jos Stariin päätyy niin sitten koko kassin sisältö menee uusiksi, riippuen tietysti putterista jääkö SS vai tuleeko Aviar tilalle.

Jos joltakin kyseisiä kiekkoja löytyy kassista niin esim. viikkokisoissa voisin vaikka testiheittoja pari heittää, edellyttäen tietysti jos joku uskaltaa niitä lainata! smile


Mielipiteitä ja muutakin tietoa tähän ketjuun.


-Juha

Last edited by pgatour (15.07.2008 14:51:01)

Re: "paras" kiekko yms. vääntöä ja kääntöä!

Itse olen hyvinkin tykästynyt innovan star-muoviin ja suosittelen kyllä lämpimästi. Championin grippi märällä kelillä ei oikein tunnu hyvältä ja mielestäni champion-muovisten kiekkojen lento-ominaisuudet muuttuvat nopeempaa kuin vastaavien starien. Star-muoviset taitavat olla myös hitusen vakaampia.

Melko hyvinhän sulla tuntuis jo eri kiekkomallit olevan kasassa, eikä tossa pahempia päällekkäisyyyksiä edes ole. Coyotea en ole kyllä koskaan testannut. Star-muovinen aviar tuntu omaan käteen ainakin kamalalta ss omegan jälkeen, joten kyllä itse pitäisin ss omegan vaan ainoana putterina/lyhyenä lähestymiskiekkona. Jotkut aviar-muovit saattavat olla toki parempia, mutta itse en ole sellaiseen törmännyt.

Omasta bägistä löytyy tällä hetkellä:
1x Aerobie Epic (upsit)
2x Innova Star Max (pitkät "pommi"hysset)
3x Innova Star Teerex (pitkät suorat heitot, loivat annukat, loivat hysset. loistolätty)
3x Innova Star Wraith (pitkät annukat. loistava pituuslätty)
3x Innova Star Teebird (loistava ja monipuolinen control driver)
3x Discraft ESP FLX Buzzz (paras midari mitä löytyy)
4x Millennium Omega SS (loistoputteri ja toimii myös lyhyehköissä suorissa draiveissa kivasti)

Ja kyllä omia kiekkojani voi ainakin testailla, jos samaan aikaan radalle sattuu.

- Markus

Last edited by Markus (15.07.2008 21:08:04)

"play for show, work for dough" -Lloyba

Re: "paras" kiekko yms. vääntöä ja kääntöä!

Aika pitkälti voin allekirjoittaa markuksen vastauksen itsekin: Star sopii omaan käteen championia paremmin ja säilyttää ominaisuutensa paremmin. Itse heitän pääasiassa rystyltä.

Omegan SS putterihan on lajissaan sellainen, ettei parempaa ole smile Varsinkin mustana wink

Oman bägin (käytössä oleva) sisältö:
2x Star valkyrie
2x Star teebird
2x Star teerex
2x Star sl
2x Omega SS
2x Champion shark
1x Star sidewinder & 1x Champion sidewinder
1x DX cobra
1x DX roc
1x DX gator
1x DX aviar
1x Star firebird

Nappaa hihasta kiinni jos haluat testailla lättyjä.

-MJ-

Vain voitolla on väliä!

Re: "paras" kiekko yms. vääntöä ja kääntöä!

Minä kannan yleensä lähiradalla ainoastaan:
2x Innova Star Wraith, 175 gr.
2x Innova Star Teebird, 174 gr.
2x Europen Open 2006 -putteri (en tiedä merkkiä ja mallia)
1x Innova Champion Stingray (otettu kaapista takaisin testiin, että toimiiko se)

+ (vaimon kiekot)
1x Discmania P2
1x Innova Star Sidewinder

Varalla on tietenkin uudet Wraitit ja TeeBirdit sekä puttiharjoituksiin kasa puttereita.

Kunhan ensin näitä kolmea ensimmäistä osaisi kunnolla heittää, niin sitten voisi harkita jotain uutta opittavaa.

Nuo Markuksen kirjoittamat kiekon "käyttökohdekuvaukset" ovat mukavaa luettavaa. Toivon, että tehdään noista kiekon käyttäytymisestä  ja käyttökohteista oma topicci.

Jo jos uusia kiekkoja ostaisin, niin minulla on kolme tärkeää kriteeriä:
1. Väriltään sellainen, joka löytyy aina mistä vain
2. Lentävät juuri sinne, minne haluan
3. Eivät mene hukkaan.

Re: "paras" kiekko yms. vääntöä ja kääntöä!

Itse en lähtisi unohtamaan pro-muovisia kiekkoja. Ainakin minun käteeni istuvat kaikista parhaiten. Enkä ole huomannut juuri mitään eroa kestävyydessä verrattuna star-muovisiin. Minulla ovat jopa kestävämpiä (kunhan ei heittele isolla kädellä lähellä olevaan puuhuun).

Aavistuksen verran ihmettelin sitä, että Markus oli sitä mieltä, että champion-muovisten ominaisuudet muuttuvat star-muovisia nopeammin. Itse olen täysin päinvastaista mieltä. Mulla oli aiemmin useita star-muovisa kiekkoja, mutta lopetin niiden ostamisen juuri ominaisuuksien muuttumisen takia. Jouduin kevään korvalla kuitenkin ostamaan Destroyer-lätkää star-muovisena, koska sitä ei muuna saanut. Kaikki neljä kiekkoa ovat jo lähempänä alivakaata kuin ylivakaata. Oisko näissä star-muoveissakin sitten isohkoja eroja? Tosin mulla on ollut niitä jo niin paljon, että ei kai mulle millään voi sattua pelkästään näitä ominaisuuksiltaan muuttuvia?

Champion-muoviset puolestaan tuntuvat kestävän mitä vaan. Mulla on kaksi vuoden käytössä ollutta cha-muovista wraithia ja ne tuntuvat edelleen käyttäytyvän kuin uudet. Cha-muoviset ovat tosin huomattavasti ylivakaampia kuin pro-muoviset vastineensa (siis uutena). Cha-muovista ei kuitenkaan (kuten Markuskin jo totesi) juurikaan kannata sadekelillä kassista kaivaa. Eikä myöskään sovellu talvisaikaan paiskottaviksi. Kylmänä lipsuu jatkuvasti käpälästä.

Mun bägistä löytyy (useimmiten) seuraavaa:
2x Cha Wraith  (pitää päästä pitkälle, mutta edessä on puita ja/tai muuta ikävää)
2x Pro Wraiht (pitää päästä pitkälle eikä edessä ole mitään. lue: pystyn kiertämään varmasti)
2x Pro Destroyer (pitää päästä pitkälle, mutta lopussa on tultava vasemmalle. Fore niin kauas kuin mahdollista)
2x Star XCalibur (Monsterin korvaaja, tulee todella kivasti lopussa vasemmalle, helppolukuinen, fore)
2x Roc (mitä lie muovia). Heitän joskus suoria heittoja kun peli ei muuten kulje. Ei kule kyllä tälläkään)
2x Star TeeBird (lentää suoraan, erilainen reunus tekee kuitenkin mulle turhan monesti tepposet, siksi lähinnä vaan sightseeing-kiekko)
2x DX Beast (tarttee kaartaa oikealle eikä kiekko saa tulla lopussa vasemmalle, grippi!).
2x Monster (XCalibur ei ehkä kuitenkaan pysty korvaamaan?)
2x Omega Soft
Nx sekalaista kokeilukiekkoa

Ja mulla on jokaista kiekkoa aina 2 kpl, koska kierrän lähes aina kahdella kiekolla (enemmän heittoja samalla kävelyllä).

Last edited by roberd (16.07.2008 15:59:52)

- Kärpät -

Re: "paras" kiekko yms. vääntöä ja kääntöä!

Nyt on kassin sisältöä päivitetty ja kiitoksia kaikille vinkeistä!

2x Star Wraith
2x Star Sidewinder
3x Omega SS

Noi on ne joilla jo tehtiin uusi henk.kohtainen ennätys (eilen 23.07.) Ulvilan radalla, toki vielä vaatimaton mutta Par-tulos tyydyttää tässä vaiheessa kuitenkin! Tavoite on kuitenkin päästä sinne -3 paikkeille. Tekniikkaakin sain hiottua aika hyvin verrattuna viimeviikon viikkokisan räpellykseen!! smile Ei lähde enää nokka pystyssä!!

Lisäksi mukana joitain champ. muovisia "puska" kiekkoja. (Sidew., Beast, Fireb. ja Coyote) Noista 1-2 kassissa, loput autonperässä.

Onko jollain ylimääräisiä merkkauskiekkoja? Voisin yhden ostaa kun ei viitsisi tilata erikseen sitä netistä, kun en huomannut tilata samalla kun tilasin muut kiekot. Maksan päivän hinnan. smile


-Juha

Last edited by pgatour (24.07.2008 13:17:05)

Re: "paras" kiekko yms. vääntöä ja kääntöä!

Mustia uusia Discmanian markkereita löytyy Hondan perästä, joten muistuta kun seuraavaksi törmätään.

Kyllä nuo tulokset lähtee kehittymään, kun aikansa repii smile Varsinkin vaihtelun minimointi on avainsanat, kun halutaan hyvä kierrostulos. Par-tuloksia väyläkohtaisesti kun jo ropisee, niin varmuus siinä kohtaa on a ja o. Kun avauksilla alkaa sitten pääsemään myös birdielle, niin alkaa se miinustulos näyttämään hyvinkin väistämättömälle.

Itsellä kiinteän radan huonon päivän tulos on siinä +2-+4 paikkeilla, kun taas hyvä/kohtalainen päivä tuo tuloksia 0 ja -4 välillä. Ennätys kiinteällä radalla on henkilökohtaisesti -5, josta pystyisi ns. unelmakierroksella nipistämään vielä sen 3 heittoa (vain kolme, kun en usko koskaan kykeneväni heittämään holaria kakkoselta big_smile)

Last edited by MikeJones (24.07.2008 13:52:44)

Vain voitolla on väliä!